روت کانال تراپی (معالجه ریشه یا عصب کشی )

۱ – تصویر زیر دندانی را نشان می دهد که دچار پوسیدگی شده و به عصب ( پالپ ) رسیده است.

ورودمیکروب ها به پالپ ( عصب ) دندان باعث ایجاد التهاب در پالپ شده و این التهاب باعث افزایش حجم پالپ می شود. با توجه به اینکه پالپ دندان در یک محفظه بسته  واقع شده، باعث افزایش شدید فشار داخلی آن می شود. این افزایش فشار، منجر به فشار آمدن به پایانه های عصب دندان شده و درد دندان شروع میشود.علت افزایش درد دندان در شب این است که موقعی که دراز می کشیم، فشارداخلی پالپ دندان باز هم بیشتر می شود. در زمان های قدیم سیخ داغ شده را به محل پوسیدگی وارد می کردند و دندان درد خوب می شد. علت آن بود که با سوراخ کردن سقف پالپ و جاری  شدن خون، فشار داخل پالپ کاهش پیدا کرده و درد کم می شد.

۲- بعد از تمیز کردن و برداشتن پوسیدگی به کانال های داخل ریشه دسترسی پیدا می کنیم. این کانال ها باید از هر نوع بافت نرم و احتمالامیکروب پاک سازی شده و کانال ها فرم داده شوند. این کار به وسیله فایل ها انجام می شود. بعد از این مرحله کانال های ریشه، آماده پُر کردن میشود .

۳- کانال های ریشه با موادی به نام گوتا پرکا پُر می گردد.این مواد سازگار با بافت انسانی است و موادی همراه دارد که باعث مشاهده ی آن توسط رادیوگرافی می شود. در ضمن توانایی شکل پذیری و فشرده شدن رادارد.تا این مرحله به دو بار رادیو گرافی نیاز است تا بتوان طول کامل ریشه دندان را اندازه گرفت و از پُر شدن کامل ریشه مطمئن شد. پُر کردن کامل دندان اهمیت به سزایی دارد و عدم مهر و موم شدم کامل ریشه، باعث شکست درمان ریشه دندان خواهد شد .بعد از پُر کردن ریشه، معمولا دندان به دو علت پانسمان موقت می شود: اول اینکه این درمان ها وقت گیر است ومعمولا بیمار خسته می شود. ثانیا این کارها احتمال درد و ناراحتی های بعد از عصب کشی را به همراه دارد .بنابراین معمولا پُر کردن کامل دندان را به جلسه ی بعد و اطمینان از قطع شدن درد احتمالی، موکول می کنیم.
۴- ترمیم تاج دندان های عصب کشی شده باید با دقت صورت بگیرد، چون هم نسج دندانی زیادی تخریب شده و هم به علت عصب کشی دندان خشک و شکننده می شود.مراقبت های لازم بعد از عصب کشی دندان برای چند روز اول پس از درمان ) میانگین ۱۰ روز) دندان درمان شده امکان دارد دردهای کم یا زیادی داشته باشد ؛ به طوریکه این دردها در روزهای اولیه ) ۲ تا ۳ روز اول( بیشتر بوده و به صورت دردهای خود به خود وضربان دار و حساسیت دندان به لمس و فشار ، خود را نشان می دهد و پس از این مدت ، دردهای خود به خود به تدریج کمتر شده و فقط به هنگام ضربه ) غذاخوردن یا برخورد دندان به دندان فک مقابل ( درد می گیرد و در نهایت دردها کاملاً از بین می رود . در مواردی به علت وجود التهاب شدید و یا عفونتهای قبل از درمان ، این دردها می توانند حادتر و شدیدتر بوده و گاه همراه تورم باشد که جای نگرانی نداشته ، واکنش طبیعی بدن به تحریک و درمان انجام شده می باشد که با کمک داروها و گذشت زمان ، این حالت حاد از بین می رود .بنابراین لازم است داروهای تجویز شده را مطابق دستورالعمل مصرف نمائید.دندانی که نیاز به درمان ریشه دارد ، اغلب شدیداً خراب و دیواره های ضعیف وشکننده ای دارد ، بدین لحاظ لازم است در در  طی دوران پانسمان بسیاراحتیاط نمائید و از غذا خوردن معمول با دندان پانسمان شده اجتناب نمائیدفقط مواد غذایی نرم . در صورت تخلیه کامل پانسمان حتماً برای تجدید پانسمان مراجعه کنید ؛ ولی در صورتی که تنها قسمت سطحی پانسمان تخلیه شده باشد وعمق آن دست نخورده باشد ، نیازی به مراجعه ندارید .سوالی که بسیاری ازبیماران می پرسند این است که اگر دندانم معالجه ریشه شده است ، چرا هنوزدرد دارم؟در مرحله ابتدائی درمان ریشه به علت قطع نمودن و خارج کردن عروق و اعصاب از کانال ریشه ، یک زخم و التهابی در اطراف ریشه دندان دراستخوان ایجاد می گردد و مانند هر جای دیگری از بدن که اگر عضوی قطع ومجروح شود ، محل آن تا مدتی دردناک و ملتهب خواهد بود ، در مورد دردهای بعداز درمان ریشه هم علت درد ، زخم و التهاب ناحیه قطع عصب در استخوان اطراف ریشه دندان ( و نه در کانال ریشه تمیز شده و پرشده ) می باشد . بنابراین وجود دردهای احتمالی بعد از درمان موجب نگرانی شما نشود . حالت  درد براساس شدت التهاب ، عفونت قبلی کانالها ، تعداد کانالها و …. در افرادمختلف فرق می کند .
– درمان ریشه دندانها در بیش از ۹۰ % موارد با موفقیت همراه است و عدم موفقیت آن گاه با انجام عصب کشی مجدد و قطع ریشه قابل نگهدار ی است.
-دندان عصب کشی شده بعلت نداشتن عصب به سرما و گرما حساس نبوده و در صور ت بهداشت ضعیف براحتی پوسیده می گردد و بعلت خارج کردن عصب و محتویات پالپ دندان مرده همانند یک دندان زنده و محکم نبوده و باید ازخوردن غذاهای سفت و شکننده اجتناب کرد . چنانچه پر کردگیهای تاج بسیاروسیع باشد جهت جلوگیری از شکستگی و عود پوسیدگی دندان زیرروکش میرود.